Hariduse tugiteenuste kättesaadavus: õigus on, aga võimalusi tihtipeale pole
Keiu Talve | Riigikontrolli audiitor
KUULA ARTIKLIT
Keiu Talve. Pilt: Erakogu
Ehkki seadus annab õiguse eripedagoogide, psühholoogide ja teiste tugispetsialistide abile koolides ja lasteaedades, pole need teenused tuhandetele Eesti noortele ja lastele tegelikkuses siiski kättesaadavad. Sellisele järeldusele jõudis Riigikontroll oma 2019-2020 aastatel läbi viidud auditis „Hariduse tugiteenuste kättesaadavus“.
Kui kahes kolmandikus munitsipaallasteaedades ja kolmveerandis põhikoolides on eripedagoogide, logopeedide ja teiste spetsialistide abi enamjaolt kättesaadav, siis ligi kolmandikus lasteaedades ja veerandis põhikoolidest käivad tuge vajavad lapsed ja noored (kokku üle 8400), kes peavad toime tulema vajalikust oluliselt väiksema abiga, hankima seda mujalt või jääma sellest sootuks ilma. Samas on selge, et tugiteenuste õigeaegne kättesaadavus võib olla määravaks mõjuks seoses paljude laste arengu, õpiedukuse ning tulevase hakkamasaamisega ühiskonnas.
Riigikontroll jõudis antud järeldusele, analüüsides nii avalikult kättesaadavaid kui ka infosüsteemides olevaid andmeid. Lisaks viidi läbi küsitlusi munitsipaallasteaedade, -koolide ning kohalike omavalitsuste seas ja tehti intervjuusid erinevate osapooltega. Auditeerimisel keskenduti riigi ja kohalike omavalitsuste tegevusele hariduse tugiteenuste kättesaadavuse tagamisel neile kuuluvates lasteaedades ja põhiharidust andvates koolides. Haridusliku erivajadusega lastele mõeldud lasteaedu ja koole selles auditis Riigikontroll ei käsitletud.
Auditi käigus ilmnes, et Haridus- ja Teadusministeerium on astunud viimastel aastatel olulisi samme, et parandada tugispetsialistide teenuse kättesaadavust koolides. Samas pole suurele osale probleemidest samamoodi jätkates lahendust siiski loota.
Suur osa lapsi jääb vajaliku abita, sest tugispetsialiste pole piisavalt ning õpetajad üksi ei tule laste toetamisega toime. Auditi raames korraldatud lasteaedade ja koolide küsitlusest selgus, et tugispetsialistidest on ühtmoodi puudus nii maakohtades kui ka linnades. Ühtekokku on puudu vähemalt 1000 täiskoha jagu spetsialiste. Linnad ja vallad saaksid spetsialistide nappust leevendada luues hariduse tugiteenuste keskusi, mis teenindaksid nii koole kui ka lasteaedu.Taolised keskused võimaldaksid tugispetsialistide koormust erinevate haridusasutuste vahel ühtlasemalt jaotada, spetsialistidel koostööd teha ning seeläbi tugiteenuste kättesaadavust parandada.
Õpetajatele on aastate jooksul pakutud mitmesuguseid erinevate vajadustega laste õpetamise ja toetamise täienduskoolitusi, kuid õpetajad hindavad oma oskusi ja teadmisi seoses tuge vajavate laste õpetamisega endiselt väheseks. Küsitletud lasteaedade hinnangul tunneb vaid 5% nende õpetajatest end tuge vajavate laste õpetamisel kindlalt. Sama hinnangu andis ka 25% kooliõpetajatest. Selleks, et toetada õpetajaid lapsele sobiliku õppe korraldamisel ja tugiteenuste pakkumisel, on vaja tagada õpetajate ning tugispetsialistide toimiv koostöö.
Riigikontrolli seisuohalt on vaja otsustada,kelle ülesandeks jääb tuge vajava lapse ja tema pere juhtumi terviklik koordineerimine. Peab lõppema abivajaja jooksutamine eri asutuste vahel, mis samu toiminguid läbi viivad (nt vajaduste hindamine). Praegu osutavad tugiteenuseid omavalitsuse ja riigi erinevad haridus- ja sotsiaalvaldkonna asutused ning koordineerivat rolli täidab lapsevanem, kelle jaoks on keeruline ja koormav orienteeruda erinevate asutuste vahel. Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmisel 2018. aastal seati eesmärgiks, et lapse ja tema pere vajadusi tuleb vaadelda tervikuna ning korraldada abi nende vajadustest lähtudes.
Riigikontroll leidis auditi käigus, et info kogumisel lapse vajaduste ja rakendatud tugimeetmete kohta ning selle õigeaegsel liikumisel haridusasutuste ja lapsevanemate vahel, esineb mitmeid takistusi. See pärsib lapsele õigel ajal toe osutamist. Lasteaedade ja koolide hinnangul on nii tuge vajavate kui ka mittevajavate laste vanemate negatiivsed hoiakud üks suurimaid põhjuseid, mis takistab laste kohta teabe edastamist.
Lasteaialastele tugiteenuste pakkumine on jäänud tagaplaanile. 2018. aastal kehtestati selgemad nõuded põhikoolis tuge vajavate õpilaste toetamiseks ning valitsus suurendas ka riigieelarvelist toetust, et korralda nende õpetamist ja tagada õpilastele tugiteenused. Mitmed planeeritud seadusemuudatused lasteaedade puhul on aga viibima jäänud. Lapse vajadustele vastava toe puudumine lasteaias võib kaasa tuua suurema toevajaduse ja kulu koolis.